لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

خوشنویسی نوین یا خوشنویسی سنتی؟

خوشنویسی نوین یا خوشنویسی سنتی؟

در سال های اخیر اصطلاح خوشنویسی نوین  کم و بیش به گوشمان خورده و یا تبلیغاتی از آموزش آن را شنیده و یا دیده ایم.

در صورتی که همیشه در ذهنمان برای خوش خط شدن، نیاز به قلم و دوات و کلاس های خوشنویسی داشتیم و شاید از همان ابتدا که ابزار و سختی کار در نظرمان جلوه میکرد از خوش خط شدن پشیمان میگشتیم.

البته که زیبایی منحصر بفرد هنر خوشنویسی با قلم نی بر هیچ کس پوشیده نیست اما با وجود ابزار های نوشتاری جدید ، برای زیبانویسی در امور روزمره قابل اجرا نخواهد بود. و بر اساس این نیاز خوشنویسی نوین پدید آمده است.

اصطلاح خوشنویسی سنتی به نوشتن انواع خوشنویسی :" نستعلیق" ، " شکسته نستعلیق" ، "نسخ"، "ثلث" و.... که اصول هر یک در طول زمان  و بدست اساتید بسیار تکامل یافته اند، با ابزار سنتی اخیر که " قلم نی" ، " دوات که همان جوهر خوشنویسی است" و " لیقه : نخی از جنس ابریشم یا پنبه جهت جوهرگیری آسانتر قلم نی" می باشد گفته میشود.

از ابزار سنتی تر جهت اجرای این خطوط می توان به " قلم پر ، چوب قلم، قلم فلزی و..." اشاره کرد.

در خوشنویسی نوین خطوط گفته  در بالا، با ابزار نوشتاری روزمره نظیر خودکار، مداد، روان نویس،خودنویس ، ماژیک و ...  خوشنویسی می شود. 

خوشنویسی نوین با خودکار سابقه ای نزدیک به 30 سال دارد که نگارش تمام خطوط زیبای نستعلیق ، شکسته نستعلیق ، نسخ و ثلث را اجرا می کند و در طول این مدت به رشد و تکامل و پیشرفت عالی رسیده و خوشنویسان این رشته توانسته اند تمام ضوابط و قوانین سبک های خوشنویسی را به طور تمام و کمال و حتی با کیفیت خیلی بالاتری به انجام برساند.

در امر آموزش نیزبا توجه به خصوصیت ابزار خودکار و... روش های نوینی ابداع گردیده است که علاقمندان بیشتری را به خود جذب نموده بطوریکه این هنر نوین در طی دهه های اخیر توانسته است به خوبی جایگاهش را در بین تمام اقشار جامعه باز کند و افراد زیادی از تاثیر مثبت خوشنویسی در زندگی خود بهره مند شوند.

برای خوش خط نوشتن در امور روزمره ،خوشنویسی نوین را پیشنهاد می کنیم.

همانطور که گفته شد ارزش وجایگاه والای  هر کدام از این دو نوع خوشنویسی به روشنی مشخص است  چرا که خوشنویسی سنتی ما برای ارائه آثاری نفیس و چشم نواز همانند تابلوها ، نقوش ساختمانها وکتیبه ها و...کاربرد فراوان و زیبایی دارد

واستفاده از خوشنویسی نوین نیز در نوشته های روزمره همچون اسناد ثبتی ، نسخه های پزشکان، نامه های اداری ، اوراق مالی و تحصیلی ودرخواست ها و...تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم فراوان در زندگی  افراد جامعه خواهد داشت . وچه بسیارند کسانی که به دلیل بدخطی از شغل مناسب و تحصیلات و یا انجام امور خود باز مانده اند و این امر سبب تضعیف اعتماد بنفس در رفتارشان شده است و این امرنیز تاکیدی بر لزوم و ضرورت هر چه بیشتر فراگیری خوشنویسی نوین با ابزار کاربردی و نهادینه شدن آن در سیستم آموزش های پایه کشور می باشد.                             

ناگفته نماند که مهمترین موضوعی که باعث استقبال گسترده از خوشنویسی نوین نسبت به خوشنویسی سنتی شده است در دسترس بودن ابزار آن و همچنین انجام خوشنویسی در شرایط و موقعیت های متخلف بدون نیاز به تشریفات خاص و حاصل شدن نتایج بسیار عالی برای نویسنده و بیننده آن می باشد .

 حال آنکه با توجه به مطالب گفته شده شما برای یادگیری این هنر زیبا، ابتدا باید هدف و انتظار خود را ازآموزش خود مشخص نمایید و سپس اقدام نمایید.

خودکار آبی اولین  آموزشگاه حقیقی و آنلاینی می باشد که آموزش های تخصصی خود در زمینه خوشنویسی نوین را در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

محقق و نویسنده: مهدیه و مرضیه گنجی نژاد